Copywriting: specifiek schrijven

Eerlijk gezegd weet ik niet meer van wie dit citaat is. Ik denk dat ik de formulering in de loop der jaren zelf heb geperfectioneerd.

De kerngedachte is dat je abstracte begrippen zo veel mogelijk moet vermijden. Kies bij voorkeur woorden  die rechtstreeks het visuele brein in gaan.  Of, zoals het citaat zegt:

Je mag nooit schrijven "de auto botste tegen het obstakel"
want dan weet de lezer niet of er een kanariegele Mini tegen een parkeerpaaltje tikte,
of dat er een rode Maserati tegen een rotswand vloog,
of dat er een dertien-tonner een restaurant binnenreed.

Junior-copywriters kregen daarna de opdracht om de zin “De man las een boek” te herschrijven.  Bijvoorbeeld:

  1. Mijn opa las voor uit Jip en Janneke.
  2. De manager bladerde in zijn agenda.
  3. De tiener verslond het porno-blaadje.
  4. De monteur raadpleegde het instructieboekje.

Aarzel niet om je eigen varianten te posten.